Sightseeing met een luchtje (zondag deel 2) - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Jelbert Adriaan Bert Samen - WaarBenJij.nu Sightseeing met een luchtje (zondag deel 2) - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Jelbert Adriaan Bert Samen - WaarBenJij.nu

Sightseeing met een luchtje (zondag deel 2)

Door: jabistanbul

Blijf op de hoogte en volg Jelbert Adriaan Bert

13 December 2010 | Turkije, Istanbul

Mariëlla, we hebben je vriend ontmoet. Hij is 60 jaar, loopt moeilijk en heeft een grote snor. Klopt dat?
Na ons tripje over de woeste baren van de Bosporus vroegen wij ons af: waarheen nu? Gelukkig werden wij uit de brand geholpen door bovenstaande vriend die aanbood ons mee te nemen naar een mooi uitzichtpunt. "Ich will kein Geld. Ich bin kein Taxifahrer!". Na groepsoverleg besloten we dat dat een goed idee was. We dachten nog: best lastig voor die man, want hij loopt slecht. Maar nee, we gingen met de auto. Nou ja, auto... Een stokoude Fiat of Tofas of zo(18 jr) met:
Deuken. Een losse motorkap. Geen verwarming. Raampje los vanwege het roken. Een lekke tank. Slingerende achteras. Ratelende kleppen. Maar een uitstekende claxon! En Turkse rijstijl natuurlijk.
Maar het ding bracht ons wel bovenop een berg (met sneeuw) en meneer ging koffie voor ons scoren terwijl wij foto's maakten. Werkelijk schitterend uitzicht naar alle kanten op de immens grote stad. Er waren een stuk of wat bruidsparen op dit bij Istanbullies populaire plekje.
Hij zou op de terugweg nog even langs een moskeetje en een kerkhof als we daar tijd voor hadden. Tuurlijk.
De moskee was mini, maar erg mooi met blauw tegelwerk en Bert mocht bij uitzondering foto's maken.
Het kerkhof was licht absurd omdat je van graf op graf moest springen om ergens bij te komen en het stikte er van de zwerfhonden. Bij het vertrek wilde de beste man Jel graag een flesje echte (not) Lacoste geur aanbieden en voor ons wat andere soorten. En ook voor de vrouw natuurlijk. Het bleek dat die geurtjes bij mekaar wel 180 lira moesten kosten. Na enig geproest was dat gezakt tot 120. Eigenlijk wilden we de man wel wat geven maar dit was nog te dol, dus eerst maar naar de boot. Uiteindelijk hebben we met een lach en 100 lira afscheid genomen. We hadden wel een middag gehad die we ons over 30 jaar nog herinneren!
Vanavond heerlijk gegeten in het hotel. En honderuit gepraat met de ober, over Jel's school en wat al niet.
Mooi zicht vanuit het dakrestaurant op een groot deel van de stad. Morgen (maandag dus) nieuwe avonturen van het illustere drietal.

• 13 December 2010 - 11:53

JMS:

Wat een beeldend verslag...! Je bent er als het ware bij als jullie over dat kerkhof huppelen met die zwerfhonden om je heen...

Willen jullie voortaan wel een veiliger vervoermiddel gebruiken, want we wensen wel compleet JAB weer heelhuids terug te zien op Schiphol!!!

Trouwens: benieuwd naar de foto's van de mini-mosk!

Groet, JMS

• 13 December 2010 - 12:31

Mineke:

Wauw wat een avonturen!! Ik had Jelbert er gister al over gehoord via msn maar wat een mooi verhaal!

Groetjes van Jel's grote (kleine) zus

• 13 December 2010 - 12:36

Mariel:

Hmm nee, of ze moeten een metamorfose ondergaan zijn.. ;) Leuke verhalen hoor, ben stiekum wel een beetje jaloers terwijl ik mij verdiep in de verzorgingsstaat Nederland...

• 13 December 2010 - 14:24

Hinke En Rinus:

pracht foto`s leuke verhalen ga zo door. Groeten van de vosjes uit kampen